maandag 17 januari 2011

Muzische leerlijn De Vlinderboom

Ik heb mijn mentor van het 6e leerjaar eens aan de tand gevoeld ivm de muzische inspanningen die mijn stageschool levert. En het verbaasde me hoeveel werk het schoolteam hierin stopt.
Om te beginnen heeft elke leerkracht een lijst waarop het volledige aanbod van muzische opvoeding staat. Wanneer ze een activiteit voltooid hebben zetten ze hierachter een kruisje.
Per deelgebied wordt er ook genoteerd wat men exact deed en welke doelen erbij horen. Deze worden dan op chronologische volgorde gezet (met de datum ervoor dus) zodat je het ook in de agenda van de leerkracht kan terugvinden.
De volledige leerlijn van muzische opvoeding is ook nog eens afgedrukt per graad (want op De Vlinderboom werkt men met graadsklassen: in de namiddag krijgen de leerlingen les per graad). Elke juf krijgt dus de afgedrukte versie waarin alle doelen van muzo staan. Als ze één van die doelen gerealiseerd hebben schrijven ze ook na dit doel de datum in de leerlijn.
Op vrijdagnamiddag worden er ook muzomomenten georganiseerd. Hieraan neemt de hele school deel (zowel de kleuters als de lagere schoolkinderen) en wordt er gewerkt rond een bepaald thema: masker, ballonnen, dieren, het bos, een kleur... Naar deze momenten kijken de kinderen echt uit, en ze zijn ook altijd heel geslaagd! Ik vind dit een leuk initiatief dat de hele schoolgroep dichter bij elkaar brengt.
Om te eindigen is er ook een apart muzorapport voorzien voor elke leerling. Daarop staan de 5 deelgebieden onder elkaar en de leerkracht moet 1 van de 4 'scores' aanduiden.
Deze zijn: het gaat nog moeilijk - je bent op de goede weg - het lukt al aardig - je hebt echt talent.
Zo krijgen de ouders een beeld van de muzische evolutie van hun kinderen.

Er wordt veel aandacht besteed aan een breed aanbod van alle muzische onderdelen. Bij elk muzomoment ligt  de klemtoon op een ander deelgebied van muzo: beeldopvoeding, muzikale opvoeding, muzisch taalgebruik, bewegingsexpressie en / of dramatisch spel. Ook de leerkrachten zien er nauwkeurig op toe dat ze tijdens hun lessen zo'n gevarieerd mogelijk aanbod aanbieden en de kinderen kunnen zich volop uiten en inleven in de ander. Ze leren exploreren, waarderen, zich beheersen, muzische en kunstzinnige expressievormen ontdekken...

Ik vind De Vlinderboom een muzische school die veel inspanningen levert om hun muzische waaier zo breed mogelijk aan te bieden aan al hun leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten